Strategie czołowych deweloperów mieszkaniowych - część 3: case study analizy operacyjnej
Przeczytanie streszczenia zajmie tylko 5 minut!
Strategia biznesu deweloperskiego jest gotowa - co dalej? Jakie są osiągalne marże na działalności? Jakie koszty ponoszą najwięksi gracze? Jak osiągnąć efektywność? Jak zarządzać bankiem ziemi? W jaki sposób zapewnić efektywność projektów budowlanych? Jak efektywnie zarządzać sprzedażą? Jak zorganizować firmę i pracowników, żeby nie wydać milionów na wynagrodzenia? A zwłaszcza - które z tych decyzji przyniosą najlepsze wyniki? W tym artykule odpowiadamy na te pytania!
Przygotowaliśmy dla Państwa kolejną analizę, tym razem wyników operacyjnych największych deweloperów w formie case studies. Przybliża ona wyniki operacyjne i marżowe, jak i sposób prowadzenia biznesu najlepszych graczy na rynku pierwotnym nieruchomości mieszkaniowych w Polsce - a także daje praktyczne narzędzia analizy operacyjnej, jakie mogą Państwo zastosować w swoim biznesie. W ramach naszej serii o strategii dokonaliśmy szczegółowej analizy 6 czołowych firm deweloperskich działających na polskim rynku, wśród których znajdują się:
- Dom Development
- Develia
- Robyg
- Murapol
- Atal
- Echo Investment / Archicom
Firmy te odpowiadają za produkcję ponad 20 tysięcy mieszkań rocznie i łącznie mają niemal 20% udziału w rynku. Ich strategie rynkowe i finansowe, decyzje strategiczne, sposób prowadzenia biznesu i wyniki stanowią inspirację, motywację, czasem też przestrogę do kształtowania naszej własnego modelu biznesowego i strategii (i nie tylko - bo niektóre wnioski dotyczą szerszych zagadnień prowadzenia biznesu).
Kilka wybranych liczb z naszego artykułu:
🚀 9 punktów procentowych - taka była różnica w rentowności między najbardziej i najmniej rentowną spółką
🤯 4-5 lat - na tyle lat budowania pozwalają banki ziemi liderów sektora
🏦 3 - tyle metod budowania banku ziemi wskazaliśmy
🔨 28 miesięcy - tyle trwała budowa przeciętnej inwestycji najmniej efektywnej z analizowanych spółek
🏗️ 4 - tyle czynników sukcesu w efektywności budowlanej wskazaliśmy
💣 0,7% - tylko tyle wynosiły koszty sprzedaży i marketingu w najbardziej efektywnej spółce
🎯 4 - tyle czynników sukcesu w sprzedaży i marketingu wskazaliśmy
🚀 3x - tyle wynosiła różnica kosztów osobowych pomiedzy najmniej i najbardziej efektywną spółką
🏡 5 - tyle czynników sukcesu w budowaniu efektywności zatrudnienia wskazaliśmy
Zapraszamy do oglądania (niniejszy odcinek ze względów praktycznych jest wyłącznie w formie video i prezentacji)!
Spis treści:
- Streszczenie menedżerskie i kluczowe wnioski
- 📹 Omówienie studium przypadku w formie video, audio i prezentacji
Informacje o serii poświęconej strategii
Czym właściwie jest strategia, z czego ona się składa, oraz najważniejsze - jak ją stworzyć i wdrażać? Na te pytania rzadko odpowiadają szkolenia, wątek ten jest poruszany na uczelniach ekonomicznych tylko jednosemestralnym wykładem, w najlepszym razie topowe międzynarodowe uczelnie MBA dać w tym temacie odpowiedni poziom wiedzy teoretycznej - ale są one dostępne cenowo tylko dla wąskiego grona osób. Nawet praktykujący menedżerowie mają okazję stworzyć najwyżej 2-3 strategie w życiu. To mało dla osiągnięcia wprawy i zbudowania najlepszych praktyk.
W tym miejscu chcielibyśmy podzielić się naszym (konkretnie założyciela FLTR Jana Dziekońskiego) doświadczeniem świadczenia usług doradztwa strategicznego dla polskich i międzynarodowych korporacji, czym zajmujemy się od 15 lat. W tym czasie mieliśmy okazję tworzyć lub zaktualizować co najmniej 40 różnych strategii - począwszy od typowych strategii korporacyjnych, przez strategie wejścia na rynek, poszerzenia portfolio produktowego, strategii akwizycji i post-merger integration, przez strategie funkcjonalne (np. strategia sprzedaży, rozwoju zasobów ludzkich, czy IT), po tzw. operacjonalizację - czyli przekuwanie celów w konkretne plany działań rozpisywane na "nuty". Odpowiadaliśmy także za wdrażanie ww. strategii w trakcie kilkuletniej kadencji członka zarządu.
W ramach pierwszej części naszego artykułu dedykowanego analizie strategicznej przedstawiliśmy Państwu temat od strony teoretycznej, odpowiadając na pytania czym jest strategia, ale również dając Państwu konkretne narzędzia i metody pracy nad strategią. Jeżeli nie mieli Państwo jeszcze okazji zapoznać się z pierwszą częścią analizy, serdecznie zapraszamy do publikacji, w celu lepszego zrozumienia poniższej, drugiej części w formie case studies 👇
W drugiej części skupiliśmy się na konkretnych case studies strategii czołowych deweloperów, a więc stawianiu i weryfikacji hipotez oraz wyciągania wniosków w bardzo praktycznych pytaniach. Aby zrozumieć strategie czołowych graczy przeanalizowaliśmy wyniki finansowe, strategie finansowania, strategie konkurencyjne, a także kamienie milowe rozwoju strategicznego.
W trzecim odcinku (który publikujemy poniżej) przyglądamy się natomiast analizie operacyjnej poszczególnych graczy. Wchodzimy w niej w trudniejsze zadanie zbadania różnych wskaźników efektywności operacyjnej i modeli operacyjnych spółek, żeby ocenić które z nich mogą najbardziej sprzyjać osiąganiu najwyższej rentowności operacyjnej z działalności deweloperskiej.