Strategie czołowych deweloperów mieszkaniowych - część 2: case study analizy strategicznej
Przeczytanie streszczenia zajmie tylko 5 minut!
Wbrew pozorom udana działalność deweloperska to nie jest prosta sprawa. Czy koncentrować się na jednym mieście, czy działać szeroko w całej Polsce? Czy budować mieszkania premium, czy economy? Czy realizować generalne wykonawstwo i projektowanie w ramach firmy, czy zlecać to na zewnątrz? Czy budować hotele, biura i platformę PRS, czy skupić się na "nudnych" mieszkaniach? Czy zadłużać się "pod korek", czy prowadzić konserwatywną strategię finansową? Czy finansować się Klientami i dostawcami, czy raczej rynkami finansowymi? A zwłaszcza - które z tych decyzji przyniosą najlepsze wyniki? W tym artykule odpowiadamy na te pytania!
Przygotowaliśmy dla Państwa obszerną i dokładną analizę w formie case studies, która przybliży strategie i osiągnięcia najlepszych graczy na rynku pierwotnym nieruchomości mieszkaniowych w Polsce - a także dadzą praktyczne narzędzia analizy strategicznej, jakie mogą Państwo zastosować w swoim biznesie. W ramach naszej serii o strategii dokonaliśmy szczegółowej analizy 6 czołowych firm deweloperskich działających na polskim rynku, wśród których znajdują się:
- Dom Development
- Develia
- Robyg
- Murapol
- Atal
- Echo Investment / Archicom
Firmy te odpowiadają za produkcję ponad 20 tysięcy mieszkań rocznie i łącznie mają niemal 20% udziału w rynku. Ich strategie rynkowe i finansowe, decyzje strategiczne i wyniki stanowią inspirację, motywację, czasem też przestrogę do kształtowania naszej własnej strategii deweloperskiej (i nie tylko - bo niektóre wnioski dotyczą szerszych zagadnień prowadzenia biznesu).
Kilka wybranych liczb z naszego artykułu:
👔 6 - tyle firm deweloperskich przeanalizowaliśmy na potrzeby tego artykułu
🤯 ok. 3,7 tys. - to rekordowa liczba przekazań mieszkań w 2022 r. spośród analizowanych przez nas firm deweloperskich
♟️ponad 70 - tyle posunięć strategicznych przeanalizowaliśmy w historii rozwoju badanych firm
🔨 7 - tyle grup wyróżniliśmy w ramach łańcucha wartości branży deweloperskiej
🎯 6 - na tyle grup działalności podzieliliśmy strategie rynkowe w analizowanych przez nas firmach
🏡 5 - na tyle grup podzieliliśmy standard oferowanych na sprzedaż mieszkań, opisując przy tym charakterystyczne cechy danego standardu
🚀 ok. 30 p.p. - o tyle wzrósł wskaźnik ROE jednej z firm w przeciągu 4 lat
💸 4,7% - tyle wynosi największy procentowy udział wśród głównych graczy w wartości rynku deweloperskiego w Polsce
Zapraszamy do oglądania (niniejszy odcinek ze względów praktycznych jest wyłącznie w formie video i prezentacji)!
Spis treści:
- Streszczenie menedżerskie i kluczowe wnioski
- 📹 Omówienie studium przypadku w formie video, audio i prezentacji
Informacje o serii poświęconej strategii
Czym właściwie jest strategia, z czego ona się składa, oraz najważniejsze - jak ją stworzyć i wdrażać? Na te pytania rzadko odpowiadają szkolenia, wątek ten jest poruszany na uczelniach ekonomicznych tylko jednosemestralnym wykładem, w najlepszym razie topowe międzynarodowe uczelnie MBA dać w tym temacie odpowiedni poziom wiedzy teoretycznej - ale są one dostępne cenowo tylko dla wąskiego grona osób. Nawet praktykujący menedżerowie mają okazję stworzyć najwyżej 2-3 strategie w życiu. To mało dla osiągnięcia wprawy i zbudowania najlepszych praktyk.
W tym miejscu chcielibyśmy podzielić się naszym (konkretnie założyciela FLTR Jana Dziekońskiego) doświadczeniem świadczenia usług doradztwa strategicznego dla polskich i międzynarodowych korporacji, czym zajmujemy się od 15 lat. W tym czasie mieliśmy okazję tworzyć lub zaktualizować co najmniej 40 różnych strategii - począwszy od typowych strategii korporacyjnych, przez strategie wejścia na rynek, poszerzenia portfolio produktowego, strategii akwizycji i post-merger integration, przez strategie funkcjonalne (np. strategia sprzedaży, rozwoju zasobów ludzkich, czy IT), po tzw. operacjonalizację - czyli przekuwanie celów w konkretne plany działań rozpisywane na "nuty". Odpowiadaliśmy także za wdrażanie ww. strategii w trakcie kilkuletniej kadencji członka zarządu.
W ramach pierwszej części naszego artykułu dedykowanego analizie strategicznej przedstawiliśmy Państwu temat od strony teoretycznej, odpowiadając na pytania czym jest strategia, ale również dając Państwu konkretne narzędzia i metody pracy nad strategią. Jeżeli nie mieli Państwo jeszcze okazji zapoznać się z pierwszą częścią analizy, serdecznie zapraszamy do publikacji, w celu lepszego zrozumienia poniższej, drugiej części w formie case studies 👇
W drugiej części (którą publikujemy poniżej) skupiamy się na konkretnych case studies strategii czołowych deweloperów, a więc stawianiu i weryfikacji hipotez oraz wyciągania wniosków w bardzo praktycznych pytaniach. Aby zrozumieć strategie czołowych graczy przeanalizowaliśmy wyniki finansowe, strategie finansowania, strategie konkurencyjne, a także kamienie milowe rozwoju strategicznego.
W trzecim odcinku przyjrzymy się natomiast analizie operacyjnej poszczególnych graczy.