Segmentacja rynku: Jak rozwija się rynek najmu długoterminowego w Polsce (część 4 - uzupełniona)

Przeczytanie streszczenia zajmie tylko 5 minut!
Odmiennym od rynku obrotu nieruchomościami jest rynek najmu długoterminowego. Przez wiele podmiotów (deweloperów, fliperów, agentów pośrednictwa, firmy doradcze oraz instytucje badawcze) przez wiele lat był traktowany po macoszemu - choć jest uwielbiany przez inwestorów poszukujących stabilnego i powtarzalnego dochodu. Dopiero ostatnie kilka lat - wraz z popularyzacją inwestowania w najem jako formy oszczędzania, pojawieniem się funduszy PRS, a wreszcie koniecznością wynikającą ze wzrostu stóp procentowych - przyniosło większe zainteresowanie tym rynkiem. Nadal jednak jest on powierzchownie i punktowo zbadany, bez całościowego spojrzenia - ten artykuł to zmienia!
Kontynuujemy niniejszym serię o segmentacji rynku, w której dokonaliśmy już przegląd rynku mieszkaniowego (część 1) oraz zrobiliśmy deep-dive w lokale mieszkalne (część 2A i część 2B) oraz domy (część 3).
Niniejszy artykuł stanowi deep-dive w rynek najmu, próbując odpowiedzieć na pytania:
Jak zmieniał się popyt na najem długoterminowy w Polsce w ostatnich latach?
Jakie istnieją segmenty najemców? Kto wynajmuje mieszkania?
Jak zmienia się struktura popytu na najem wśród polskich rezydentów? Czy przybywa singli, bezdzietnych par, rodzin z dziećmi, czy też co-livingu?
Czy popyt ze strony studentów jest tak stabilny i trwały jak się powszechnie uważa?
Jak duży jest popyt ze strony obcokrajowców? Czy przybywa ich wśród najemców?
Jak duży spadek popytu wywołał Covid?
Jak duży skok popytu wywołał przyjazd uchodźców z Ukrainy?
Jaki może być przyszły popyt na najem?
Spis treści:
- 0. Streszczenie menedżerskie
- 📹 Omówienie analizy w formie video, podcastu i prezentacji
- 1. Jak się rozwija rynek najmu mieszkań w Polsce
- 2. Kluczowe segmenty najemców
- 3. Zidentyfikowane trendy i hipotezy
- 4. Co dalej? Plan dalszej analizy
Zapraszamy też do lektury poprzednich części serii:
Ten post jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów Pro
Obszary tematyczne FLTR
Dla prywatnego inwestora
(liczba artykułów: 86)
FLTR Light
(liczba artykułów: 82)
Dla agenta nieruchomości
(liczba artykułów: 82)
Dla flippera
(liczba artykułów: 77)
Dla rzeczoznawcy majątkowego
(liczba artykułów: 71)
Dla doradcy kredytowego
(liczba artykułów: 64)

Dla operatora najmu
(liczba artykułów: 59)
Dla producenta materiałów budowlanych
(liczba artykułów: 56)
Dla przedsiębiorcy
(liczba artykułów: 52)

Legislacja & podatki
(liczba artykułów: 22)
Analizy miast Polski
(liczba artykułów: 17)

Narzędzia, procesy, koncepcje organizacji
(liczba artykułów: 14)
Felietony, scenariusze, foresight
(liczba artykułów: 14)

Segmentacja klientów
(liczba artykułów: 13)

Stopy procentowe
(liczba artykułów: 13)
W górę, czy w dół
(liczba artykułów: 12)

Strategia
(liczba artykułów: 12)
Analiza cen nieruchomości
(liczba artykułów: 11)

Nieruchomości komercyjne
(liczba artykułów: 10)
PRS
(liczba artykułów: 6)

Wywiady
(liczba artykułów: 6)

Scenariusze roczne
(liczba artykułów: 4)
