Segmentacja rynku: Wprowadzenie i jak rosła wartość polskiego rynku nieruchomości mieszkalnych (część 1)
2022 rok był jednym z trudniejszych lat dla ekosystemu rynku nieruchomości w ostatniej dekadzie i zasygnalizował niewątpliwy koniec cyklu. Choć rok 2023 nie zapowiada się na istotnie lepszy - przede wszystkim ze względu na restrykcyjną politykę pieniężną i wysoką inflację - to na horyzoncie zaczynają pojawiać się perspektywy na poprawę koniunktury w kolejnych latach. Bieżący rok będzie okazją do przygotowania swojej działalności na rynku nieruchomości do możliwości płynących z nadchodzącego nowego cyklu. Żeby to zrobić, trzeba sobie jednak odpowiedzieć na pytanie:
które segmenty rynku mają największy potencjał do stania się "driverem" wzrostu rynku po 2023 roku.
Temu pytaniu poświęciliśmy całą serię analiz poświęconych segmentacji. Niniejsza analiza to pierwsza część, w której wyjaśniamy czym jest segmentacja i jak ją można stosować. Zbudujemy także "scenę" dla kolejnych, bardziej szczegółowych analiz. Zdefiniujemy rynek nieruchomości i pokażemy jak w ostatniej dekadzie rosła jego wartość i wolumen obrotu - odpowiemy więc, które kategorie "produktów" nieruchomościowych najszybciej rosły. Dopiero z tego punktu startowego można wyrokować więcej na przyszłej atrakcyjności poszczególnych segmentów rynku - zwłaszcza, że pandemia Covid i lata 2020-21 dużo pozmieniały na tym rynku.
Spis treści:
- 0. Streszczenie menedżerskie i kluczowe wnioski
- 📹 Omówienie analizy w formie video, podcastu i prezentacji
- 1. Segmentacja - co to jest i do czego służy
- 2. Rynek nieruchomości mieszkaniowych w Polsce
- 2.1 Wartość rynku nieruchomości mieszkalnych w Polsce w latach 2010-2021
- 2.2 Wolumen rynku nieruchomości mieszkalnych w Polsce w latach 2010-2021
- 2.3 Średnie ceny na rynku nieruchomości mieszkalnych w Polsce w latach 2010-2021
- 2.4 Rok 2022 - szacunkowe zmiany wolumenu rynku nieruchomości mieszkalnych w Polsce
- 3. Co dalej? Plan analizy i ankieta