7 argumentów jak przekonać wahającego się Klienta i skutecznie zamykać transakcje w 2023 roku?
Streszczenie menedżerskie i kluczowe wnioski:
- Można szacować, że do końca 2022 roku nastąpi spadek głównych kategorii obrotu nieruchomościami (sprzedaż mieszkań na rynku pierwotnym, wtórnym, sprzedaż kredytów) o ok. 40-60%, a w kategorii aktywności indywidualnych inwestorów budujących domy o ok. 20-30%. Przyczyny tego spadku są zarówno finansowe, jak i psychologiczne.
- Ponieważ w 2023 roku nie spodziewamy się istotnej poprawy warunków finansowych dla większości Kupujących, to dogłębne poznanie i skuteczne zaadresowanie przyczyn psychologicznych wśród Klientów o dobrej sytuacji finansowej może być kluczem do skutecznego prowadzenia biznesu nieruchomościowego w 2023 roku - temu tematowi poświęcono niniejszą analizę
- Finansowe przyczyny spadku obrotu obejmują przede wszystkim około 50-60% spadek zdolności kredytowej Klientów, spadek relatywnej atrakcyjności mieszkań na wynajem wobec lokat i innych inwestycji, jak i wzrostów kosztów realizacji budownictwa indywidualnego. Jednakże są segmenty Klientów, które utrzymały aktywność zakupową (w szczególności klasa średnia wyższa, zdefiniowana w szczegółach w poniższej analizie)
- Względy psychologiczne dotyczą osób posiadających odpowiednie warunki finansowe do realizacji zakupu i posiadające zazwyczaj uświadomioną potrzebę zakupu (typowe kryteria opisane zostały w szczegółach w poniższej analizie), ale dla których aspekty pozafinansowe, tj. psychologiczne wywołują odłożenie decyzji o transakcji
- Psychologiczne przyczyny spadku liczby transakcji obejmują zarówno oczekiwania dotyczące kwestii oczekiwań cenowych, obaw i oczekiwań w obszarze kredytów, rządowych programów mieszkaniowych, jak i kwestii oczekiwań spoza bezpośredniego obszaru mieszkaniowego
- W niniejszej analizie nie będziemy wymiarować skali poszczególnych przyczyn i segmentów Klientów. Zagadnieniu segmentacji rynku nieruchomości (jakie są segmenty Klientów kupujących na rynku, jak duże są te segmenty, jak się zmieniają w czasie, od czego zależy ta zmienność, jakimi kryteriami się kierują) - które jest istotnym narzędziem do optymalizacji strategii marketingowej - poświęcimy kolejną serię analiz premium
- Większość z obaw i rozterek wahających się można zaadresować poprzez uświadomienie obecnych scenariuszy stóp procentowych, ich konsekwencji dla rynku nieruchomości oraz kredytów i zaproponowania Klientowi odpowiedniej strategii zakupowej i finansowania - zwłaszcza opartej na odpowiednich produktach kredytowych. Rekomendujemy 7 argumentów sprzedażowych dopasowanych do poszczególnych obaw i kwestii psychologicznych - w szczegółach wyjaśniliśmy je w poniższym artykule:
- Spadki nie są wcale pewne - zwłaszcza mogą ominąć segment lepszych mieszkań
- Chytry traci dwa razy - rynek może się odwrócić, zanim ustrzelisz rabat
- Sprawdź zdolność - to nic nie kosztuje, a teraz jest dobry moment dla kredytobiorców
- Wykorzystaj opcjonalność kredytów z okresowo stałą stopą i śpij spokojnie
- WIRON nic nie zmieni
- Nie licz na rząd, licz na siebie
- Wykorzystaj ubezpieczenie spłaty kredytu
💡
Argumenty sprzedażowe mogą być wykorzystywane do rozwoju biznesu w 2023 roku m.in. jako toolbox dla sprzedawców, narzędzia marketingowego generowania leadów i call-to-action, narzędzia do targetowania Klientów oraz ich scopingu i priorytetyzacji