Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

Jak tworzyć strategię? Analiza strategiczna - część 1: metodyka

Czym jest strategia i po co się ją tworzy, jak ją zbudować, jak analizować rynek oraz konkurencję
Jak tworzyć strategię? Analiza strategiczna - część 1: metodyka
Photo by Mark Fletcher-Brown / Unsplash

Przeczytanie streszczenia zajmie tylko 5 minut!

Gdyby zapytać dowolnego przedsiębiorcę, czy posiada strategię - ten odpowie, że oczywiście. Każdy też odpowie, że strategia to podstawa każdej odnoszącej sukcesy organizacji. Ale jeśli zapyta się o szczegóły danej strategii to często usłyszymy kilka pustych frazesów lub co gorsza hasło "mam wszystkie cele w głowie". To niestety za mało do osiągnięcia sukcesu.

"Cel bez planu działania jest tylko pobożnym życzeniem"

Antoine de Saint-Exupery
(więcej cytatów poświęconych strategii znajdą Państwo TUTAJ)

W ankiecie z lipca 2023 zapytaliśmy Państwa jakie tematy analiz byłyby dla Państwa najciekawsze. Metody zarządzania biznesem nieruchomościowym - w tym zagadnienia takie jak strategia, czy organizacja biznesu - uzyskały najwięcej odpowiedzi. Dlatego niniejszym artykułem rozpoczynamy nowy cykl artykułów - poświęcony strategii biznesu.

Czym właściwie jest strategia, z czego ona się składa, oraz najważniejsze - jak ją stworzyć i wdrażać? Na te pytania rzadko odpowiadają szkolenia, wątek ten jest poruszany na uczelniach ekonomicznych tylko jednosemestralnym wykładem, w najlepszym razie topowe międzynarodowe uczelnie MBA dać w tym temacie odpowiedni poziom wiedzy teoretycznej - ale są one dostępne cenowo tylko dla wąskiego grona osób. Nawet praktykujący menedżerowie mają okazję stworzyć najwyżej 2-3 strategie w życiu. To mało dla osiągnięcia wprawy i zbudowania najlepszych praktyk.

W tym miejscu chcielibyśmy podzielić się naszym (konkretnie założyciela FLTR Jana Dziekońskiego) doświadczeniem świadczenia usług doradztwa strategicznego dla polskich i międzynarodowych korporacji, czym zajmujemy się od 15 lat. W tym czasie mieliśmy okazję tworzyć lub zaktualizować co najmniej 40 różnych strategii - począwszy od typowych strategii korporacyjnych, przez strategie wejścia na rynek, poszerzenia portfolio produktowego, strategii akwizycji i post-merger integration, przez strategie funkcjonalne (np. strategia sprzedaży, rozwoju zasobów ludzkich, czy IT), po tzw. operacjonalizację - czyli przekuwanie celów w konkretne plany działań rozpisywane na "nuty". Odpowiadaliśmy także za wdrażanie ww. strategii w trakcie kilkuletniej kadencji członka zarządu.

W niniejszym artykule wyjaśnimy czym jest strategia (żeby uspójnić pewne definicje i zakres tego, o czym będzie mowa później), ale też dać Państwu konkretne narzędzia i metody pracy nad strategią. Skupimy się tutaj głównie na analizie strategicznej - pierwszym kroku, który jest najbardziej zdefiniowany, a który jednocześnie nastręcza najwięcej kłopotów. Będzie to wstęp do drugiej części serii.

W drugiej części (którą opublikowaliśmy pod koniec października) skupiliśmy się na konkretnych case studies strategii czołowych deweloperów, a więc stawianiu i weryfikacji hipotez oraz wyciągania wniosków w bardzo praktycznych pytaniach. Aby zrozumieć strategie czołowych graczy przeanalizowaliśmy wyniki finansowe, strategie finansowania, strategie konkurencyjne, a także kamienie milowe rozwoju strategicznego.

Strategie czołowych deweloperów mieszkaniowych - część 2: case study
Jakie strategie realizuje 6 największych deweloperów mieszkaniowych w Polsce i jak wpływają one na ich wyniki finansowe

Artykuł jest kontynuacją szerszej kategorii artykułów poświęconych narzędziom, procesom i strukturom organizacyjnym w biznesie nieruchomościowym (w szczególności styczniu i lutym 2023 wydaliśmy dwa artykuły poświęcone różnym źródłom danych, a we wrześniu poświęcone analizowaniu cen). Jej celem jest zaprezentowanie i omówienie różnych koncepcji, narzędzi oraz procesów, które usprawnią i ulepszą działanie Twojego biznesu czy też pomogą podczas realizacji kolejnego procesu inwestycyjnego.

Kilka wybranych liczb z naszego artykułu:

💡 5 - z tylu elementów składa się typowa strategia
👟 3 - "tylko" tyle kroków wymaga stworzenie strategii
🌐 6 - tyle wymiarów analizuje się w metodzie PESTEL
🔎 3 - a na tyle obszarów patrzy się w analizie rynku w skali mikro
📊 5 - co najmniej tyle analiz strategii naszych konkurentów możemy wykonać
⚙️ 4 - co najmniej tyle obszarów bada się w analizie operacyjnej
💸 3 - a tyle analiz finansowych wystarczy do poznania efektywności finansowej poszczególnych graczy

Zapraszamy do lektury!


Spis treści:

Ten post jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów premium